Wednesday, June 27, 2012

AL-FATIHAH...

25hb Jun 2012…

Lepas maghrib… Hanis message mak,

Mak, mak ngah sesak nafas. Sekarang anis nak pegi hospital dengan mektam.

Aku, mak, nisak dengan kwn nisak takde kat rumah time ni. Kitorang nak pegi amek kawan nisak yg ke-2 kat uthm. Lepas je mak baca msg tu kuat – kuat , aku da rasa lain da. Jangan la ada apa – apa kat makngah. Aku da lama tak jumpa dia.

Hanis msg lagi…

Mak, makngah dah nazak. Bacakan yassin untuk dia.

Ya Allah, kitorang dlm kete ni. Mcm mana nak baca yassin.
Mak ckp, nazak ni tgh tunggu masa je. Nyawa dah kat leher. Kita doakan dipermudahkan urusan dia.

Lepas isyak… (beberapa minit nak sampai rumah)
Handphone mak buat bunyik lagi

Makngah dah meninggal dunia…



Sedih…



Lepas solat isyak tu, aku terbayang-bayang saat hidup dia. Walaupun tak banyak kenangan, tapi setiap kenangan tu mmg sangat bermakna. Pemergian dia mmg betul2 terkesan dalam hati aku



Kalau jumpa dia, lepas aku salam, cium tangan dia, mesti dia peluk aku, dia cium aku. Makngah memang penyayang. Dia je mak saudara aku yang tak pernah miss peluk cium kitorang adek-beradek.



Masa arwah nenek aku meninggal dulu, dia duduk kat tangga yg ada kat dapur. Dia nampak aku, dia tarik tangan aku, dia peluk cium aku. dia suruh aku duduk sebelah dia. Macam – macam dia nasihat aku.



Kalau pegi rumah dia kat Bandar tasek selatan (rumah mektam & makngah kat tasek selatan), mesti dia sediakan makanan yang sedap2. Karipap dia yang terbaik. Aku tak gemar sgt makan karipap, tapi entah kenapa bila makngah yang buat, rasa mcm sedap sgt. Mmg sedap pun.



Dulu,lepas majlis kahwin abang aku, aku balik KL satu keta dengan makngah. Kitorang singgah petronas. Aku pegang keropok ikan yang plastic dia kaler oren merah tu. Dia nampak aku, dia cakap “eh, sedap ni keropok ni, amek2, amek banyak sikit. Bagi kawan2. Ni adam mesti suka ni”,



Padahal time tu aku pegang je. Aku suka tgk plastic dia. Oren-merah kan. Dia kalau kat mana2 mesti ingat kat cucu2 dia…



Hisyh, daripada aku nangis2, sedih2 macam ni, baik aku bacakan yassin untuk dia.



Melaka, 26hb JUN 2012…

Mayat arwah makngah di bawa dari kl-melaka. Bukit rambai, rumah anak dia.

Aku masuk je rumah tu, aku ingat aku nak tahan nangis. Tapi tak tahu lah, rasa sayu sangat.

ADAM, cucu dia menangis. Umur budak tu 5 ke 6 tahun. Aku lupa. Mesti adam sedih. Dia rapat dengan nenek dia, sebab dari kecik lagi nenek dia jaga dak adam ni.

Dekat kubur, bila orang tgh kambus tanah kubur, ADAM cakap mcm ni..


“nenek kat dalam tu ke? nenek dah meninggal. eh, orang tu pijak nenek lah!”


Budak kecik. Apalah yang dia tahu. Tapi yang aku tahu, budak kecik pun ada perasaan. Lagi tulus daripada orang dewasa.


Ya Allah, kau tempatkan Allahyarhamah Halijah binti Mamat dalam kalangan orang – orang yang beriman. Amin.


AL – FATIHAH…



No comments: