Thursday, September 1, 2011

diet ikut jenis darah....



tadi search2 kat google pasal makanan time raya an, 
tibe2 muncul pulak artikel pasal diet yg menarik perhatian I yg tak berapa kuruih ni....

berdiet mengikut jenis darah masing-masing ? wow! menarik !
artikel tu menyebabkan aku terberangan untuk menjadi kurus ala2 PARIS HILTON...
haha, giler tinggi angan2. eeeee...

aritu wat medical check up, doktor tu ckp aku darah B... 
padahal dulu masa buat experimen darah2 segala kat makmal bio aku da tau daa...tp da terlupe pule

jadi, sekarang kite mulekan dgn darah B yer....
emm, untuk orang berdarah B, kami dengan ini dikehendaki mementingkan produk2 tenusu.
bagus ni...coklat tu tenusu kan, kan...tp artikel tu ckp kurangkan aiskrim...
tp knp? knp? aiskrim kan tenusu jgk...huhuhu
pastu, kitorg pun kena kurang2kan makan daging, makanan beku, & mknn dlm tin....
klu air tin aku tak tau la boleh ke tidak...
sbb aku suke bebenor beli air "gedegang" a.k.a air tin dari mesin yg pki duit syiling tu...

untuk darah A pulak, diorng ni kena kurangkan daging2, pastu kena banyakkan makan sayur2.
karbohidrat boleh, tp mknn tu kena yg kurang lemak.
pastu tenusu tu sume kena kurangkan, tapi kopi pulak boleh bagi kebaikan la kpd mereka.



untuk darah AB ni pulak diet dia paling seimbang la kan sbb dia ni
kombinasi daripada A dgn B ni tadi....
jadi diet dia adalah dari campuran sayur2an, tenusu dgn daging.

last but not least, darah O, darah yg paling baik ati
sbb boleh kasi derma sume darah dia kat org yg memerlukan.
utk darah O pulak, mereka ni kena banyakkan makan mknn berprotein tinggi, daging2.
tapi diorg kena kurangkan mkn produk2 tenusu dgn gandum sbb mknn ni boleh gemukkan diorng..
untuk O, kopi adalah amat ditegah yer...aku pun tak tau knp...

hmmm...patutla kdg2 tu kite tgk ada org tu mkn bnyk nasi pun tak gemuk,
mngkin jenis darah dia yg tak buat dia gemuk....oooo, mcm tu rupenye




























      

3 comments:

Rafidah Farhana said...

Aku darah A. takleh makan daging? Tapi tu la faveret wooo. :/

A-Chik said...

aku plak darah jenis o..tpi aku nk jadi gemuk..skang kurus sangat..mujur jumpe entry sal ni..baru aku tau aku kena makan jenis bergandum..

pinoc said...

fida: kau makan je daging2 tu sume...tak gemuk tak... badan kuruih pon nak risau.

achik: slamat berjaya utk menggemukkan bdn yer